De paragrafen

Paragraaf 5 Bedrijfsvoering

Inwoners en organisaties staan centraal in onze dienstverlening!
Dat betekent dat we uitgaan van de inwoners, hun leefwereld en hun behoeften. Wij kiezen er daarom voor om bij het opstellen van ons beleid, de toepassing van regels en in de uitvoering van onze taken onze inwoners en hun leefwereld echt centraal te stellen. Wij zorgen ervoor dat 'het mooi leven is in Lingewaard'.

Dit vraagt een bijgestelde mindset van onze organisatie én de medewerkers die hierin werken. Namelijk
van: 'Hoe voeren we onze (wettelijke) taken zo goed mogelijk uit voor onze inwoners?'
naar: 'Wat hebben onze inwoners nodig en wat kunnen wij doen om zo goed mogelijk aan die behoefte te voldoen?'.

Dat betekent dat de rol van situatie tot situatie kan verschillen. Soms voeren we uit, maar vaker zullen we:
- ruimte geven aan initiatieven vanuit de samenleving
- verbinden waar mogelijk
- regisseren waar het kan
- en (alleen) regelen waar het moet.

Ontwikkeling van de organisatie
Om deze verandering te bereiken richten we ons op vier verschillende bewegingen:

  1. Verbetering dienstverlening
  2. Transformatie Sociaal domein
  3. Transformatie Ruimtelijk domein
  4. Verbetering bedrijfsvoering

Over dienstverlening staat meer vermeld in programma 9. De tweede en derde beweging pakken we op in het Ruimtelijk en het Sociaal Domein, zoals onder meer de acties vanuit het beleidsplan Sociaal domein en bij de implementatie van de Omgevingswet. Hieronder gaan we verder in op de vierde beweging. Bedrijfsvoering ondersteunt de dienstverlening aan de inwoner en moet dus ook deze verandering ondersteunen.

Verbetering van de bedrijfsvoering
Om de inwoner goed van dienst te kunnen zijn is het essentieel om de bedrijfsvoering op orde te hebben. Vandaar verbetering van de bedrijfsvoering.

a. Procesgericht werken
Voor verbetering van de dienstverlening is het nodig dat de organisatie verandert van een taak- en teamgerichte organisatie naar een proces- en resultaatgerichte organisatie. Op verschillende plaatsen werken we aan verbetering/vernieuwing van de processen vanuit het perspectief van de klant. Ook in 2022 verbeteren we een aantal (dienstverlenings)processen.

Op 1 juli 2022 treedt de Omgevingswet in werking. De implementatie van deze wet in onze organisatie heeft tot doel de organisatie en de medewerkers hier goed op voor te bereiden. Voordat de wet in werking treedt zijn onze werkprocessen (en die van de omgevingsdienst) heringericht. Initiatieven worden integraal getoetst en behandeld volgens de 'ja, mits…..' benadering die de wet voorstaat.

b. Integraal en gestructureerd verbeteren.
We managen aan de voorkant verwachtingen en voorspelbaarheid. We maken afspraken over:
Activiteitgericht werken:    De afspraken over het werken in ons kantoorgebouw, externe
            locatie en thuis.
Projectmatig werken:       De afspraken over hoe wij in projecten en programma’s werken,
            inrichting, verantwoording, rapportage, rolverdeling, e.d.
Opgavegericht werken:     De afspraken over hoe wij opgaven aanpakken, rolverdeling,
            rapportage, verantwoording, e.d.
Participatief werken:       De afspraken over hoe en wanneer we bij de samenleving
            kunnen aansluiten.
c. Optimaliseren van systemen
Voor een goede bedrijfsvoering is het noodzakelijk dat (de inrichting van) onze systemen op orde zijn. In 2021 zijn we gestart met een nieuw E-HRM systeem. De salarismodule is ingericht. In 2022 gaan we verder met de andere modules. Deze ondersteunen de organisatie bij de sturing en het genereren van managementinformatie.

Deze pagina is gebouwd op 09/29/2021 10:57:16 met de export van 09/29/2021 08:36:26