De paragrafen

Paragraaf 5 Bedrijfsvoering

Onze informatievoorziening is een goede stabiele fundering voor onze dienstverlening.
De kantoorautomatisering is betrouwbaar, veilig en ook uitstekend benaderbaar buiten ons gemeentehuis. Hierdoor kunnen medewerkers plaats onafhankelijk werken. We werken zoveel mogelijk digitaal en zaakgericht. Ons gemeentelijk archief is daar waar dat kan digitaal. Dit ondersteunt onze medewerkers, maar helpt ons ook in het geven van de juiste informatie aan onze klanten.

Verschillende wetten leggen ons verplichtingen op en hebben gevolgen voor onze organisatie
De wet open overheid (Woo)
Deze wet verplicht ons verschillende documenten in verschillende categorieën binnen 14 dagen op internet te publiceren. In 2022 pakken we de implementatie van de Woo projectmatig op.

De Archiefwet schrijft voor dat de overheid haar informatie op een goede manier bewaart.
De nieuwe Archiefwet wordt aangepast aan digitale ontwikkelingen. Daarbij wordt ook de overbrengingstermijn (naar de archiefbewaarplaats die voor iedereen toegankelijk is) verkort naar 10 jaar. Blijvend te bewaren overheidsinformatie is dan eerder toegankelijk voor onze klanten.

Wet digitale overheid
De wet verankert taken, verantwoordelijkheden en bevoegdheden mbt de voorzieningen voor de generieke digitale infrastructuur (GDI), verplichtingen voor bestuursorganen en aanspraken van burgers en bedrijven.
In 2021 analyseerden we in het kader van Wet digitale overheid (Wdo) en Electronic Identities And Trust Services (eIDAS) onze producten en diensten en namen een besluit over de wijze van aansluiten op een landelijke voorziening. In 2022 volgt de implementatie van de aansluiting op deze landelijke voorziening.

Grip op informatie
Juiste informatie zorgt voor een goede dienstverlening. Alle informatie in onze organisatie willen we inzichtelijk hebben en weten waar deze zich bevindt. De kwaliteit van de informatie moet bij de bron bekend zijn en worden bepaald. De bronnen, dat zijn de medewerkers, onze klanten, stakeholders en ketenpartners. De kwaliteit kunnen we bepalen op basis van wettelijke eisen en wensen vanuit de klant/organisatie.

In 2022 zorgen we dat we de gemeentelijke informatie op de juiste manier opslaan, zodat we grip hebben en houden op de gemeentelijk informatie.  

Stapsgewijs ontwikkelen we een nieuwe, toekomstbestendige gemeentelijke ICT infrastructuur
Wij zorgen voor goede en veilige ICT voorzieningen.De verwachting is dat in de toekomst de kosten voor de ICT voorzieningen verder zullen stijgen. Er worden hoge eisen gesteld aan de informatiebeveiliging en het monitoren van de systemen, de bedrijfscontinuïteit en veilige apparatuur.   

De komende jaren voegen wij met de ICT samenwerking Lingewaard/Overbetuwe onze ICT platformen samen. Dit is efficiënter en zorgt ervoor dat de kosten minder stijgen dan wanneer de beide gemeentes ieder hun eigen ICT platform aanschaffen.

Goede informatievoorziening biedt ondersteuning aan de organisatie bij het informatiegestuurd werken
We brengen gegevens bij elkaar in bruikbare dashboards. Deze dashboards ondersteunen de gemeente om bijvoorbeeld de effectiviteit van investeringen te meten en beter in control te komen over de uitgaven. Het maakt het ook mogelijk om patronen en afwijkingen op normen beter te herkennen. Daardoor versterken we de besturingskracht.

Deze pagina is gebouwd op 09/29/2021 10:57:16 met de export van 09/29/2021 08:36:26