De paragrafen

Paragraaf 2 Weerstandsvermogen en risicobeheersing

Wijzigingen risico’s t.o.v. Jaarrekening 2020
Ten opzichte van Jaarrekening 2020 zijn er een aantal wijzigingen in de risico’s met een risicoscore van 15 of hoger zichtbaar. Zie hiervoor de beschrijving in de vorige paragrafen. De wijzigingen in de overige risico’s worden hieronder nader toegelicht.

  • Het risico op beschermd wonen is nieuw. Recentelijk is het nieuwe verdeelmodel bekend geworden. Het verdeelmodel laat voor beschermd wonen een behoorlijke afname zien (2022: € 147 per inwoner en 2032 € 88 per inwoner). Het is nog onduidelijk of en hoe het ingevoerd gaat worden. In de Meicirculaire van 2022 volgen hierover vermoedelijk de definitieve uitkomsten.
  • Het verkeersrisico van het niet kunnen voldoen aan de wettelijke verkeerstechnische verplichtingen is niet zichtbaar in de top 10 risico’s, maar nog onveranderd.
  • Het risico op afval is afgenomen als gevolg van de uitvoer van de beheersmaatregelen op diftar en oud papier verzameling. Over de afvalverwerking en verkoop van plastic verplakkingsmateriaal is de eindafrekening tot en met 2020 nog niet ontvangen. Het materiaal is nog niet verkocht en de gemeente draagt het risico voor de opslag en opbrengst hiervan.
  • De PFAS en stikstofproblematiek is nog steeds relevant en leidt tot vertraging in projecten voor woningbouw en infrastructuur. Ondanks dat reeds de nodige woningen zijn gerealiseerd, heeft het gevolgen voor de in het CUP opgenomen ambitie van woningbouw.
  • Het COVID-19 risico voor de discontinuiteit van de organisatie is afgenomen. De organisatie is gewend geraakt aan de nieuwe manier van werken waardoor de mogelijke negatieve impact is gedaald.
  • Het risico op het niet tijdig realiseren doelstellingen Taskforce is afgenomen. De hoge piek van de besmettingen en werkzaamheden is achter de rug en COVID-19 gerelateerde werkzaamheden zijn opgepakt en/of onderdeel van de dagelijkse praktijk geworden.
  • Het COVID-19 risico voor de tekorten op BUIG middelen door stijging bijstandsuitkeringen is afgenomen. De tijdelijke ondersteuningsmaatregelen lopen af op 1 oktober 2021. Het kan zijn dat na afloop van deze regeling de bijstandsafhankelijkheid van met name ondernemers zal toenemen. Dit is echter nog erg onzeker.
  • Het COVID-19 risico voor dienstverlening is komen te vervallen. De organisatie en burgers zijn bekend en gewend aan de gedwongen wijzigingen in openingstijden en afspraken.
  • Ten aanzien van Scalabor lopen per 1 januari 2023 de huidige contractafspraken af. Tot die datum detacheert de MGR namens de gemeenten de SW-medewerkers ‘om niet’ aan Scalabor. Door de daling van het aantal SW-medewerkers (gemiddeld 6% per jaar) en de vergrijzing van de doelgroep SW voorziet Scalabor oplopende tekorten en ziet zich genoodzaakt om vanaf 2023 een bijdrage te vragen aan gemeenten voor de begeleiding en ontwikkeling van SW-medewerkers. De hoogte van de bijdrage is op dit moment nog niet definitief en derhalve nog niet als gekwantificeerd risico opgenomen.  

Uit de Monte Carlo simulatie komt een totaal benodigde weerstandscapaciteit van € 7.001.000. Dit is
€ 214.000 lager dan in de Jaarrekening 2020. Het reguliere risicobedrag is € 882.000 hoger en het risicobedrag voor COVID-19 is € 1.096.000 lager dan in de Jaarrekening 2020.

Deze pagina is gebouwd op 09/29/2021 10:57:16 met de export van 09/29/2021 08:36:26