De ambtelijke organisatie heeft sinds de start van de COVID-19 crisis hard gewerkt om de reguliere werkzaamheden, zorgtaken en dienstverlening zoveel als mogelijk door te laten gaan. Doordat COVID-19 inmiddels meer dan een jaar onderdeel van ons leven en werk is, is COVID-19 verweven met onze dagelijkse reguliere taken en is het lastiger om een duidelijke scheiding te maken tussen reguliere werkzaamheden en COVID-19 werkzaamheden. Dit geldt deels ook voor de risico’s in relatie tot COVID-19. Deze zijn hieronder weergegeven en hierbij wordt uitgegaan van de situatie per 31 augustus 2021. Op deze datum gelden er nog door de overheid opgelegde beperkende maatregelen. De ontwikkeling van de risico’s ten opzichte van de jaarrekening 2020 (peildatum 31 december 2020) is zichtbaar door middel van een pijl.
Nr. | Risico | Omschrijving | Type | Kans | Gevolg | Risicoscore | ▼/▲ |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Discontinuïteit ambtelijke organisatie | Het risico op uitval door COVID-19 en/of disbalans tussen werk/privé met verzuim als gevolg. Capaciteitsprobleem door extra uren aan COVID-19 werkzaamheden. Hierdoor lopen reguliere werkzaamheden vertraging op en afspraken kunnen niet nagekomen worden. | I | 50-70% | €250.000 ≤ €500.000 | 12 | ▼ |
2 | Niet tijdig realiseren doelstellingen Taskforce | Het risico dat het uitvoeren van de taskforcemaatregelen vertraging oploopt als gevolg van COVID-19. | I | 50-70% | €250.000 ≤ €500.000 | 12 | ▼ |
3 | Tekorten op BUIG-middelen door stijging bijstandsuitkeringen | Het risico dat door faillissementen en inkrimping in organisaties meer mensen in de bijstand komen. | S | 50-70% | €250.000 ≤ €500.000 | 12 | ▼ |
4 | Armoedebeleid | Het risico dat de beperkende maatregelen en de recessie leidt tot meer schulden en armoede. | I | 70-90% | €100.000 ≤ €250.000 | 10 | ► |
5 | Inhaalzorg/doorlopen indicaties | Het risico dat tijdelijke indicaties die zijn afgegeven om de gevolgen van COVID-19-maatregelen te verzachten, blijvend ingezet worden en uitgestelde zorg alsnog in 2021 moet worden ingezet. | I | 50-70% | €100.000 ≤ €250.000 | 8 | ► |
Uit de Monte Carlo simulatie komt een benodigde weerstandscapaciteit voor de COVID-19 risico’s van
€ 954.000.
Toelichting risico’s en beheersmaatregelen
Er zijn geen risico’s in de oranje en rode gebieden die hieronder moeten worden toegelicht.
Maatschappelijke risico’s
De maatschappelijke risico’s hebben niet direct een financieel gevolg, maar zijn wel degelijk aanwezig en kunnen ook een grote impact hebben op onze organisatie en/of samenleving. De volgende belangrijke maatschappelijke risico’s zien wij momenteel als gevolg van de beperkende maatregelen en de lockdown:
- Fysieke en mentale gevolgen voor de jeugd in de gemeente Lingewaard;
- Onderwijsachterstanden jeugd. Het rijk heeft het Nationaal Programma Onderwijs opgezet om dit risico te verkleinen. Als gemeente ontvangen we hiervoor middelen;
- Toename eenzaamheid onder inwoners met mogelijk nadelige gezondheidsgevolgen. Met een aanjagersgroep wordt onderzocht wat we kunnen ondernemen om de eenzaamheid te doorbreken;
- Minder interne en externe participatie/samenwerking. Dit risico is aan het afnemen doordat men weer graag (ook fysiek) wil overleggen;
- Mogelijke faillissementen en leegstand van winkels en horeca in de kernen met als bijgevolg de extra vraagstelling aan de gemeente voor herontwikkeling en bestemmingsplannen.