Voor de toetsing van het renterisico heeft de overheid twee instrumenten gedefinieerd, namelijk de kasgeldlimiet en de renterisiconorm.
Kasgeldlimiet per 01-01-2022
De kasgeldlimiet geeft aan hoeveel de gemeente kort mag financieren. De toegestane kasgeldlimiet bedraagt 8,5% van het begrotingstotaal van het lopende jaar naar de stand per 1 januari. De uitgaven in de programma's bedragen afgerond € 114.000.000 (exclusief toevoegingen en onttrekkingen aan reserves). De kasgeldlimiet voor 2022 bedraagt dan € 9.690.000.
Renterisiconorm en renterisico's op de vaste schuld per 01-01-2022
De renterisiconorm heeft als doel om het renterisico bij herfinanciering te beheersen. Het renterisico is het gevaar van ongewenste veranderingen van de (financiële) resultaten van de gemeente door rentewijzigingen. De renterisiconorm houdt in, dat de jaarlijks verplichte aflossingen en renteherzieningen niet meer mogen bedragen dan 20% van het begrotingstotaal bij aanvang van het jaar.
Het renterisico op de vaste schuld blijft onder de renterisiconorm, zowel in 2022 als tijdens het hele meerjarenperspectief. Bij het opnemen van nieuw langlopende geldleningen zal in ieder geval met deze norm rekening worden gehouden, zodat deze norm ook in de toekomst niet overschreden zal worden.
Op basis van de huidige inzichten gaan we ervan uit dat er in 2022 één nieuwe geldlening tot maximaal € 10 miljoen moet worden aangetrokken. De lening is nodig om de kortlopende schuld te consolideren en nieuwe investeringen te kunnen betalen. Wanneer we met name in de sfeer van de grondexploitaties meer inkomsten realiseren, hebben we minder, of lagere geldleningen nodig. Het tegenovergestelde zou zich ook voor kunnen doen, als we meer uitgaven krijgen door bijvoorbeeld onvoorziene nieuwe investeringen.
(Bedragen x EUR 1.000) | ||||
2022 | 2023 | 2024 | 2025 | |
Renterisico op vaste schuld | budget | budget | budget | budget |
1a. Renteherziening op vaste schuld o/g | 0 | 0 | 0 | 0 |
1b. Renteherziening op vaste schuld u/g | 0 | 0 | 0 | 0 |
2. Netto renteherziening op vaste schuld (1a - 1b) | 0 | 0 | 0 | 0 |
3a. Nieuw aangetrokken vaste schuld (o/g) | 10.000 | 10.000 | 5.000 | 0 |
3b. Nieuw verstrekte lange leningen (u/g) | 0 | 0 | 0 | 0 |
4. Netto nieuw aangetrokken vaste schuld (3a - 3b) | 10.000 | 10.000 | 5.000 | 0 |
5. Betaalde aflossingen | 2.636 | 2.636 | 2.636 | 2.636 |
6. Herfinanciering (laagste van 4 en 5) | 2.636 | 2.636 | 2.636 | 0 |
7. Renterisico op vaste schuld (2 + 6) | 2.636 | 2.636 | 2.636 | 0 |
Renterisiconorm | ||||
8. Begrotingstotaal per 1 januari | 113.622 | 114.072 | 115.278 | 116.378 |
9. Het bij ministeriële regeling vastgestelde percentage | 20% | 20% | 20% | 20% |
10. Renterisiconorm | 22.724 | 22.814 | 23.056 | 23.276 |
Toets Renterisiconorm | ||||
10. Renterisiconorm | 22.724 | 22.814 | 23.056 | 23.276 |
7. Renterisico op vaste schuld | 2.636 | 2.636 | 2.636 | 0 |
11. Ruimte(+) / Overschrijding(-) (10 - 7) | 20.088 | 20.178 | 20.419 | 23.276 |
Liquiditeitenplanning
Voor de Begroting 2022 vormt de liquiditeitenplanning van juli 2021 de basis voor de berekening van de verwachte financieringsbehoefte. In deze planning gaan we ervan uit dat er in 2021 geen langlopende geldlening meer opgenomen hoeft te worden. Als de verkoop van gronden erg afwijkt van de raming, kan dit er toe leiden dat meer of minder financiering moet worden aangetrokken. Het mandaat voor het college is voor 2022 maximaal € 10 miljoen. Is meer financiering nodig, dan zullen wij daarvoor een voorstel aan de raad voorleggen. Omdat kort financieren goedkoper is dan lang financieren, blijven we optimaal gebruik maken van kort financieren.
LIQUIDITEITENPLANNING | ||||
---|---|---|---|---|
2022 | 2023 | 2024 | 2025 | |
Inkomsten | ||||
leningen | 10.234 | 10.231 | 5.227 | 224 |
investeringen | 0 | 0 | 0 | 0 |
grondexploitaties | 4.138 | 1.730 | 1.560 | 1.560 |
overig operationeel | 105.764 | 107.581 | 109.254 | 109.254 |
Totaal inkomsten | 120.136 | 119.542 | 116.041 | 111.038 |
Uitgaven | ||||
leningen | 4.455 | 4.343 | 4.228 | 4.116 |
investeringen | 21.281 | 18.077 | 10.203 | 14.584 |
grondexploitaties | 1.015 | 463 | 320 | 431 |
overig operationeel | 97.992 | 98.691 | 100.099 | 100.099 |
Totaal uitgaven | 124.743 | 121.574 | 114.850 | 119.230 |
Totale cashflows | -4.607 | -2.032 | 1.191 | -8.192 |
Saldo rekening courant | -7.085 | -9.117 | -7.926 | -16.118 |