Basisonderwijs en kinderopvang (doel 1 en 3)
- Kinderopvang en BSO gaan aansluiten bij de ronde tafel- en planbijeenkomsten die er nu al zijn op de basisscholen. Hierdoor ontstaat een integrale ondersteuningsstructuur voor kinderen van 0 tot 12.
- Met de werkgroep Doorgaande Ontwikkelingslijn en in de LEA (lokale educatieve agenda) verbeteren we de kwaliteit van de voor- en vroegschoolse educatie (VVE) door te sturen op ouderbetrokkenheid en het aanstellen van een pedagogisch beleidsmedewerker voorschoolse educatie in de kinderopvang.
- Op drie IKC’s ( Integraal Kind Centrum ) in Lingewaard starten we met een kwaliteitsmeting van de VVE. Deze kwaliteitsmeting draagt enerzijds bij aan kwaliteitsversterking op organisatie- en IKC-niveau. Anderzijds geeft de meting ons handvatten om een passend kader op te stellen voor een VVE-kwaliteitssubsidie.
- We werken samen met de kinderopvang en GGD met de peutermonitor van Innovatie013.
Onderwijs/educatie/Leerlingenvervoer (doel 1 en 3)
- We geven uitvoering aan het Nationaal Programma Onderwijs (NPO). Het NPO helpt leervertragingen die zijn opgelopen door COVID-19 in te halen en het onderwijs te verbeteren.
- Wij sturen op een goede verhouding tussen inzet van ouders en het recht op leerlingenvervoer in het vervoeren van leerlingen tussen huis en de dichtstbijzijnde passende school. Wij maken hierbij gebruik van de input van het ouderplatform. Zo onderzoeken we of een informatiefolder die de scholen gericht kunnen meegeven aan de ouders van de aanstaande doelgroep zinvol is.
- In samenwerking met de samenwerkingsverbanden Passend Wijs en De Verbinding geven we uitvoering aan de acties uit het lokale uitvoeringsplan aansluiting onderwijs-jeugdhulp, bijvoorbeeld het versterken van leerkrachtvaardigheden in het (speciaal) basisonderwijs.
Onderwijshuisvesting (doel 2)
- We actualiseren het huidige Integraal Huisvestingsplan (IHP) en treffen voorbereidingen voor de volgende termijn hiervan (2023 – 2027).
- We bereiden het IKC Binnenstebuiten uit met twee lokalen, conform besluit college uit 2021. Dit doen we vanwege het structurele ruimtetekort bij dit IKC. Het schoolbestuur is bouwheer, wij faciliteren bij de realisatie.
- We gaan verder met de uitvoering van de eerste termijn van het IHP. OBC De Heister in Bemmel, IKC Het Sterrenbos in Huissen, IKC De Vonkenmorgen in Gendt en IKC De Doornick in Doornenburg komen in aanmerking voor nieuwbouw of renovatie. Het betreft meerjarige projecten.
- We gaan verder met de overdracht van het juridisch eigendom aan het schoolbestuur waar dit nog niet gebeurd is.
Laaggeletterdheid (doel 4)
- Minimaal drie keer per jaar besteden wij bij landelijke themaweken (zoals de nationale voorleesdagen en de week van de alfabetisering) expliciete aandacht aan laaggeletterdheid.
- We trainen professionals en vrijwilligers op het herkennen van laaggeletterdheid. We richten ons vooral op laaggeletterden met een Nederlandse achtergrond.
- We werven Taalambassadeurs (ervaringsdeskundigen) voor het lezerspanel van de gemeente om de dienstverlening toegankelijker te maken en zetten hun expertise ook in voor de leesbaarheid van de gemeentelijke website.
- We evalueren de inspanningen en resultaten aan het einde van het jaar. Deze evaluatie gaat ter informatie naar de raad.