Bereikbaarheid (doel 1)
- Om de bereikbaarheid te verbeteren en daarmee ook omgevingshinder op lokale routes te beperken, is regionale samenwerking noodzakelijk. Daarom werken we actief aan de regionale samenwerking en de regionale agenda. In 2022 werken we met de regio aan
- Voorbereiden nieuwe concessie OV voor Gelderland en Overijssel. Onderdeel van de concessie is het bevorderen van schonere bussen;
- Het verkennen van mogelijkheden voor een snelfietsroute en een nieuwe busverbinding tussen Huissen-centrum en Arnhem-zuid;
- Een gebiedsgerichte aanpak van de N325/A325. Dit betreft de regionale opgave m.b.t. oplossingen (auto, OV en fiets) voor het mobiliteitsvraagstuk in relatie tot bestaande knelpunten bij nieuwe woningbouw in en tussen de steden. Hierbij betrekken we de resultaten uit de verkeersstudie over de ontsluiting van Huissen naar de A325/Arnhem, en de conclusies voor wat betreft het wel/niet verbreden van de onderdoorgang van de Linge onder de A325 door.
- Vanuit lopende onderzoeken, plannen en procedures werken we aan:
- Het starten van de realisatie doortrekking A15, inclusief realisatie van de snelfietsroute SFR15, afhankelijk van de uitkomst van de beroepsprocedure;
- Het starten van de realisatie van de Dorpensingel (Bemmel - N325) is afhankelijk van de afronding van de bestemmingsplanprocedure;
- Verkeersstudie en besluitvorming m.b.t. de tweezijdige ontsluiting van de Essenpas (Bemmel).
Uitvoering maatregelen uit het Maatregelenprogramma GMP+ (doelen 2, 3 en 4)
In juli 2021 is een geactualiseerd maatregelenprogramma GMP+ vastgesteld. Daarbij is tevens aangegeven dat een Mobiliteitsvisie wordt opgesteld voor de lange termijn en dat een mobiliteitsfonds wordt ingesteld voor financiële bijdragen aan infrastructuur bij ruimtelijke ontwikkelingen (zie ook amendement A9 van 8 juli 2021) . Besluitvorming over mobiliteitsvisie en -fonds vindt begin 2022 plaats. Het GMP+ bestaat uit 6 Infrastructurele projecten en 3 onderzoeken en het bezien hoe het traject Bochten Karstraat kan worden aangepast, zodat veiligheid en doorstroming verbeterd worden tegen lagere kosten dan nu gereserveerd. Hierbij wordt primair uitgegaan van het bestaande tracé. Of er na de afronding van deze voorbereiding ook tot uitvoering wordt overgegaan hangt af van verdere besluitvorming.
Stimuleren OV en fiets (verminderde verkeersdruk en duurzame mobiliteit) (doel 4)
- We gaan door met het stimuleren van het fietsgebruik door het realiseren van fietsparkeervoorzieningen en oplaadpunten voor e-bikes;
- Uitbreiden laadinfrastructuur en stimuleren elektrisch rijden: zie paragraaf duurzaamheid onderdeel mobiliteit;
- Beheer en onderhoud: zie paragraaf Onderhoud kapitaalgoederen onder Wegen, Civieltechnische kunstwerken, Openbare verlichting