6. Sociaal domein

Ontwikkelingen

COVID-19
De crisismaatregelen om het COVID-19 virus te beheersen hebben naar verwachting ook in 2022 nog impact op onze samenleving. De huidige situatie zorgt bij veel mensen voor onzekerheid over hun gezondheid, hun baan, inkomen of onderneming en natuurlijk het sociale contact met familie, vrienden en collega’s. We houden nauwlettend in de gaten hoe het in de samenleving gaat en waar we iets kunnen betekenen. Dit doen we onder meer door uitvoering te geven aan de plannen ‘Lingewaard herstelt stap voor stap’ en ‘Sociaal sterker de crisis uit’ om de extra COVID-19 middelen die door het rijk toegekend zijn te besteden.

Hervormingsagenda Jeugd
Het rijk heeft besloten om in 2022 € 1,314 miljard extra vrij te maken ter compensatie voor de tekorten op het gebied van jeugdhulp. Het nieuwe kabinet dient daarbij een besluit te nemen over de structurele financiële bekostiging van gemeenten vanaf 2023 op dit dossier. Onderdeel van deze extra middelen is dat het rijk en VNG zich committeren aan een Hervormingsagenda Jeugd 2022-2028. Deze agenda moet voor 1 januari 2022 gereed zijn. Doel van deze hervormingsagenda is om de decentralisatie ten volle waar te maken en de beheersbaarheid en effectiviteit van het jeugdstelsel te verbeteren. De financiële compensatie vanuit het rijk dient dus samen te gaan met een stevige inzet van gemeenten en rijk om te komen tot een verbeterde jeugdhulp en beheersing van de kosten.

Hieraan gekoppeld hebben we ook in Lingewaard extra maatregelen genomen om te komen tot betere jeugdhulp en beheersing van de kosten. Hiervoor hebben we enkele extra maatregelen getroffen, welke aansluiten bij de Taskforce maatregelen jeugd. Het gaat hierbij onder meer over het investeren in de toegang om actiever te sturen op uitstroom, doorpakken op de POH Jeugd, het inzetten van extra schoolmaatschappelijk werk om de samenwerking met het onderwijs te versterken en het inkopen van extra aanbod voor ouders en kinderen in een (complexe) scheidingssituatie. Voor een nadere toelichting hierop verwijzen we naar de informatienota.

Regionale Transformatieplan Jeugdhulp
In september 2018 is het Regionale Transformatieplan Jeugdhulp vastgesteld. De afgelopen 3 jaar zijn we druk bezig geweest hier uitvoering aan te geven. Eind 2021 wordt deze geëvalueerd. Hierbij wordt tevens bezien hoe we hier in 2022 e.v. mee om willen gaan. We hebben mooie ontwikkelingen in gang gezet en willen hier graag mee doorgaan. We verwachten dan ook dat deze ontwikkelingen structureel worden doorgezet, wat gepaard gaat met structurele kosten. Dekking hiervoor vinden we in de extra financiële middelen die we in 2022 van het rijk ontvangen.

Nieuwe aanbesteding Jeugdbescherming en –reclassering
In 2019 heeft de Inspectie aangegeven dat de jeugdbeschermingsketen onvoldoende op orde is. Hierop hebben we de opdracht gekregen om samen met zeven jeugdhulpregio’s in Gelderland een verbeterplan te schrijven. De Gelderse Verbeteragenda Jeugdbescherming. In dit plan zijn onder meer afspraken gemaakt over het gelijktrekken van de contracten tussen deze zeven regio’s. Streven is om per 1 januari 2022 te werken met nieuwe contracten met de Gecertificeerde Instellingen. Deze nieuwe contractafspraken gaan gepaard met een kostenstijging van 4% excl. indexering. Deze kostenstijging wordt gedekt door de extra financiële middelen jeugdzorg.

Wet Woonplaatsbeginsel
Per 1 januari 2022 treedt het nieuwe woonplaatsbeginsel Jeugdwet in werking. Het nieuwe woonplaatsbeginsel zorgt voor een verschuiving in het aantal cliënten met verblijf waar wij als gemeente Lingewaard inhoudelijk en financieel verantwoordelijk voor zijn. De afgelopen jaren is er veel discussie bij het bepalen van de verantwoordelijke gemeente binnen de Jeugdwet. Het nieuwe woonplaatsbeginsel gaat ervan uit dat bij zorg met verblijf de gemeente verantwoordelijk is waar de jeugdige als laatste verbleef, voordat hij of zij in verblijf ging. De implementatie van deze wet heeft daarmee effect op onze jeugdzorgkosten en op het al dan niet realiseren van taskforcemaatregel 14. Pas aan het eind van 2021 is helder hoe ons jeugdbestand eruit komt te zien. Wel is duidelijk dat we, vooralsnog, minder budget ontvangen vanuit het rijk voor deze zorgvorm. We gaan onderzoeken of we aanspraak kunnen maken op de 'Compensatieregeling Onderbreking financieringssystematiek voogdij en 18+' die hiervoor in het leven is geroepen. Een aanvraag kan pas in Q3 van 2022 ingediend worden.

Beschermd Wonen
Vanaf 1 januari 2023 komt er één geïntegreerd objectief verdeelmodel voor beschermd wonen, maatschappelijke opvang en begeleiding. De contouren voor beschermd wonen zijn inmiddels bekend en laten voor beschermd wonen een behoorlijke afname zien. Per inwoner ontvangen we in onze regio in 2023 € 88 per inwoner (vgl.: 22 € 147 per inwoner). in de Meicirculaire van 2022 volgen vermoedelijk de definitieve uitkomsten.

Deze pagina is gebouwd op 09/29/2021 10:57:16 met de export van 09/29/2021 08:36:26