Herverdeling algemene uitkering ( ▲ )
De beheerders van het Gemeentefonds, de minister van BZK en de staatssecretaris van Financiën, stuurden in juli 2021 een aangepast voorstel voor de verdeling van het Gemeentefonds naar de Tweede Kamer. Het aangepaste voorstel komt op basis van de huidige informatie uit op een structureel nadeel van € 3,2 miljoen (cumulatief € 68 per inwoner). De herijking is gemaximeerd op € 15 per inwoner in 2023. Tot juni 2021 is altijd gecommuniceerd en uitgegaan van een nadeel van € 900.000. Voor 2023 bedraagt het verwachte nadeel dan iets meer dan € 700.000. De herijking verdeling Gemeentefonds is nog niet verwerkt in de circulaires van het fonds. Er zijn verder nog veel onduidelijkheden over de herverdeling. De mogelijke effecten verwerken we daarom nog niet in het saldo van de meerjarenbegroting.
Stijging kosten in overspannen markt (►)
Ondanks de gekrompen economie is er nog steeds sprake van prijsstijgingen bij de aanbesteding van opdrachten door gemeenten. We zien nog steeds een tendens dat inschrijvingen op aanbestedingen hoger uitvallen dan het budget dat daarvoor in de begroting is opgenomen. Daarnaast zijn op steeds meer vakgebieden vacatures moeilijker in te vullen, waardoor personeelskosten stijgen door hogere inhuurtarieven en/of personeelstoelages. Doordat functies moeilijker zijn in te vullen, zijn er langere tijd hogere kosten door externe inhuur.
Schadeclaims (►)
De kans bestaat dat de gemeente in geschillen met derden te maken krijgt met schadeclaims. Ter mogelijke dekking hiervan wordt daarom een bedrag opgenomen in de benodigde weerstandscapaciteit. Gelet op de positie van de gemeente in gerechtelijke procedures, wordt dit niet nader inhoudelijk onderbouwd. Door dekking voor mogelijke claims op te nemen als risico geeft het bewustzijn en de monitoring als beheersmaatregelen weer.
Gevolgen Van Werk Naar Werk budget (►)
Dit risico is onveranderd ten opzichte van de Jaarrekening 2020. Door de invoering van de Wet Arbeidsmarkt in Balans (WAB) werken we meer met arbeidscontracten, waardoor het risico op het daadwerkelijk uitbetalen van WW-uitkeringen stijgt. De kosten voor het begeleiden van medewerkers naar nieuw werk of een andere organisatie wordt ook gefinancierd uit dit VWNW-budget. De kosten groeien daarmee harder dan geraamd. Om dit te beheersen bestaan de volgende maatregelen:
- Begeleiding WW-gerechtigden in het vinden van nieuw werk;
- Ontwikkeling, scholing en training bestaand personeel;
- Beschrijven, optimaliseren en digitaliseren van het WW-proces;
- Mobiliteitsbeleid is in ontwikkeling (van curatief naar preventief).