6. Sociaal domein

Verbonden partijen

Gemeenschappelijke Regeling Doelgroepenvervoer Arnhem Nijmegen (BVO DRAN)

Doelen

Welke doelen, resultaten wil de VP behalen?

De BVO Doelgroepenvervoer is in 2016 opgericht
voor het uitvoeren van regionale taken op het
gebied van het doelgroepenvervoer en leerlingenvervoer.

Welke prestaties worden er van de VP verwacht?

Het doelgroepenvervoer zo adequaat mogelijk te
laten verlopen voor de inwoners van de
gemeente(n) die er gebruik van maken.

Aan welke prestatiedoelen uit de begroting draagt dit bij?

Het doelgroepenvervoer valt onder verschillende
programma’s. Voor dit programma zijn de volgende doelen van toepassing: doel 1 en 3 (Jeugd en Wmo).

Ontwikkelingen

Welke relevante ontwikkelingen zullen zich naar verwachting voordoen?

In 2021 zal blijken of de wijzigingen uit 2020 als
gevolg van onder andere de aanbestedingen
bijdragen in het beheersen van de kosten. Ook
zullen verdere maatregelen in regionaal verband
waar mogelijk ingevoerd worden.

Wat heeft dit voor (financiële) gevolgen?

Naast de VP is ook de gemeente met het beleid
van invloed op de resultaten. De verwachting is
dat de resultaten voor Lingewaard gunstiger
uitvallen dan de meerjarenbegroting van de BVO
voorziet.

Modulaire Gemeenschappelijke Regeling Sociaal Domein Gelderland Centraal (MGR SD CG)

Doelen

Welke doelen, resultaten wil de VP behalen?

De MGR voert namens de gemeenten in de regio een aantal gemeenschappelijke uitvoerende taken binnen het brede Sociaal Domein uit. Zij doet dat in de vorm van modules en sub modules waaraan gemeenten flexibel kunnen deelnemen.

Welke prestaties worden er van de VP verwacht?

Regionaal uitvoeren van diverse gemeentelijke taken binnen het Sociaal Domein. Voor dit programma gaat het om de modules Inkoop van Zorg (m.n. Wmo en Jeugdwet), Werkgeversservicepunt (WSP) en Werkgeverschap Sociale Werkvoorziening (WgSW). Dit moet geschieden binnen de door het Algemeen Bestuur van de MGR en de Bestuurscommissies van de desbetreffende modules vastgestelde kaders, waarbij financieel zoveel mogelijk de ‘nullijn’ wordt gevolgd

Aan welke prestatiedoelen uit de begroting draagt dit bij?

Het werk van de MGR sluit aan bij 1 t/m 3 uit programma 6.

Ontwikkelingen

Welke relevante ontwikkelingen zullen zich naar verwachting voordoen?

De module Inkoop legt in 2022 de nadruk op de contractmonitoring. Voor Beschermd Wonen zal een nieuwe contractering worden uitgezet. Dit sluit aan op regionale afspraken in het kader van de verdere decentralisatie van Beschermd Wonen en de invoering van het objectieve verdeelmodel.
Voor de module WSP is de inschatting dat de vraag naar personeel in 2022 blijft groeien. Daarbij is de verwachting dat er ook weer ruimte zal komen voor kandidaten uit het doelgroepenregister/ banenafspraak.
Voor de module WgSW heeft 2022 eenzelfde ambitie als afgelopen jaar, namelijk het invullen van het formeel werkgeverschap van in 2022 ca. 1600 SW medewerkers. Eind 2021 wordt naar verwachting de keuze gemaakt over de continuering van het werkgeverschap Wsw na 2022 bij Scalabor en onder welke voorwaarden.
De MGR onderzoekt of het pakket uitgebreid kan worden met contractmanagement voor inburgering. Dit kan leiden tot een aanpassing van de regeling. Om de governance overzichtelijk te houden zal dan ook de inrichting in modules aangepast worden.

Wat heeft dit voor (financiële) gevolgen?

Het Algemeen Bestuur van de MGR heeft de begroting 2022 e.v. op 24 juni 2021 vastgesteld. De meerjarenbegroting 2022 en de daarin verwachte uitgaven sluiten aan bij onze gemeentelijke begroting 2022. Dat geldt zowel voor dit programma als voor de samenwerkingsmodules Inkoop van Zorg, WSP en de module WgSW.
De keuze over de continuering van het werkgeverschap Wsw na 2022 bij Scalabor en onder welke voorwaarden kan financiële gevolgen hebben vanaf 2023.

Deze pagina is gebouwd op 09/29/2021 10:57:16 met de export van 09/29/2021 08:36:26